School literacy and language policy in the context of multilingualism in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.v1i60.401

Keywords:

School literacy. Portuguese Learning. Linguistic policy.

Abstract

The study features a reflection on school literacy in Mozambique, going through the linguistic policy that is implemented by the State and its impact on literacy rates in one of the provinces. The methodology used was bibliographic consultation and document analysis, and it was concluded that Mozambique´s linguistic policy does not reflect the country’s linguistic reality, due to the fact that the formal school adopts “in practice” a unique model of education for a differentiated society, leading to a need of creating specific language policy to the teaching of national languages ​​(Bantu), in order to guarantee access to school literacy in an equal way to all children from rural and urban areas.

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Author Biographies

Mauricio Bernardo Cigarros, Universidade Licungo, Quelimane

É doutorando no Programa de Pós-Graduação em Letras - Estudos Linguísticos da Universidade Estadual de Maringá - PR, Brasil (bolsista da CAPES). É mestre em Jornalismo e Estudos Editoriais pela Universidade Pedagógica (UP) de Maputo - Moçambique. É graduado e bacharel em Letras (Ensino de Português) pela UP de Quelimane - Moçambique. É docente da Universidade Licungo - Moçambique. É estudante no grupo de pesquisa Estudos sobre a aquisição da escrita, da UEM, PR - Brasil/CNPq.

Enísio Guilhermina Cuamba, Universidade Licungo, Quelimane

É doutor em Letras - Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual de Maringá - PR, Brasil. É mestre em Educação/Ensino de Português pela Universidade Pedagógica de Maputo - Moçambique. É graduado e bacharel em Letras (Ensino de Português) pela Universidade Pedagógica, Delegação de Nampula - Moçambique. É Docente da Universidade Licungo - Moçambique. É Pesquisador do GEDUEM/CNPq (www.geduem.com.br).

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Published

2020-12-09

Issue

Section

Articles