Necessary knowledge for reading stress signs in Portuguese

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.v1i59.448

Keywords:

Written Portuguese, graphic marks, reading, transparency, linguistic economy.

Abstract

In this paper, I clarify the advantage educators can obtain from the written Portuguese system transparency, for an excellent early literacy for reading, illustrating such transparency with the economy principle and the linguistic zero value application, for stress attribution to the most frequent words in written Portuguese, exempting them from the graphic correspondent marks. Therefore, all words with more than two syllables that end with the letters 'a', 'e', 'o', whether or not followed by 's' and by 'em', 'ens', 'am', without any graphic diacritic (the most frequent in written Portuguese), are read as paroxytons. I also demonstrate how the written Portuguese system allows the identification of clitics that end with letters 'a', 'e', 'o', followed or not by 's', in contrast to the impossibility of delimiting them in the speak chain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonor Scliar-Cabral, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora Linguística USP, Professora Emérita e Titular (apos.) UFSC. Pós-doutora Univ. Montréal. Fundou ISAPL: 1982, Presidente: 1991, reeleita, Sócia Honorária também da ALFAL; presidente ABRALIN: 1997-1999. 1ª Coordenadora GT Psicolinguística ANPOLL, reeleita. Conselho Editorial: International Journal of Psycholinguistics, Cadernos de Estudos Linguísticos, Letras de Hoje (fundou), Revista da ABRALIN e Revista Alfa. Últimos livros: Princípios do sistema alfabético do português do Brasil e Guia Prático de alfabetização (SP: Contexto, 2003), O sol caía no Guaíba (PA: Prym, 2006). Com Caldas-Coulthard, Desvendando discursos (Florianópolis: EDUFSC, 2008); Sagração do Alfabeto (SP: Scortecci, 2009, finalista Poesia, Jabuti); Ed. Lili, Florianópolis: Sistema Scliar de Alfabetização Fundamentos (2013), Aventuras de Vivi (2014), José (2016, Prêmio Elisabete Anderle, literatura, FCC, 2015), Sistema Scliar de Alfabetização Roteiros para o professor: Módulo 1, v 1 (2018), Aventuras de Vivi no mundo da Escrita (2020), Sistema Scliar de Alfabetização Caderno de Atividades Módulo 1 Ensino Fundamental (2020).

References

DEHAENE, S. Os neurônios da leitura; como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso, 2012.

INEP. Sistema de avaliação da educação básica - Avaliação Nacional de Alfabetização. Brasil: Ministério de Educação, 2017. Disponível em <http://portal.mec.gov. br/index.php? Option =com docman &view= download &alias = 75181-resultados-ana-2016-pdf& category _slug = outubro-2017 -pdf&Itemid=30192>. Acesso em 26 de out. 2017.

JUSCZYK, P. W. The Discovery of spoken language. Cambridge, Mass., Londres: The MIT Press, 1997.

LOPEZ, B. A. The sound pattern of Brazilian Portuguese (Cariocan dialect). Tese de doutorado. Los Angeles: Univ. of California, 1979.

MATTOSO CAMARA Jr., J. Estrutura da língua portuguesa. Petrópolis: Vozes, 1975.

MICHAILOWSKI, P. Mesopotamian cuneiform. In: DANIELS, P. T.; BRIGHT, W. (Orgs.). The world’s writing systems. New York/Oxford: Oxford Univ. Press, p. 33-72, 1996.

PETRIE, F. W. M. The formation of the alphabet. Londres: MacWilley and Co., 1912.

QUICOLI, A. C. Harmony, lowering and nasalization in Brazilian Portuguese. Lingua, Amsterdam: Elsevier, n. 80, p. 295-331, 1990.

RITNER, R. K. Egyptian writing. In: DANIELS, P. T.; BRIGHT, W. (Orgs.). The world’s writing systems. New York/Oxford: Oxford Univ. Press, p. 72-87, 1996.

SAUSSURE, F. de. Écrits de linguistique générale par Ferdinand de Saussure. Texto estabelecido e editado por BOUQUET, S.; ENGLER, R. Paris: Gallimard, 2002, P. 353.

SAUSSURE, F. de. Cours de linguistique générale. Edição crítica preparada por Tulio de Mauro. Paris: Payot, 1972..

SENADO FEDERAL. Acordo Ortográfico da Língua Portuguesa - Atos internacionais e normas correlatas. 2. ed. Brasília: Senado Federal, 2014.

VIANA, A. R. G. Ortografia Nacional. Simplificação e uniformização sistemática das ortografias portuguesas. Lisboa: Livraria Editora Viúva Tavares Cardoso, 1904.

Published

2020-09-22

Issue

Section

Articles