Referencing processes in the multimodal genre meme: proposed application to the teaching of reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2023n65.1326

Keywords:

Reading, Memes, Multimodality

Abstract

Various multimodal text genres circulate more frequently in social networks than in other spaces of social interaction, such as the meme, which plays an important role in the daily lives of school-aged children. The activity of reading in the multimodal materiality of texts is therefore a topic of interest for teachers and researchers. Therefore, the aim of this article is to reflect on the incorporation of the textual genre meme in everyday school life in the Portuguese classroom and to didacticize the structural conceptualization (COSTA, 2018) in reading and interpretation activities. Thus, this study is propositional and hypothesises that multimodality in the meme genre can receive a theoretical and methodological treatment that provides a basis for studying the dialogue between different languages and their communicative contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wagner Alexandre dos Santos Costa, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutor em Estudos da Linguagem (UFF) e docente do Programa de Pós-graduação Mestrado Profissional em Letras (Profletras) da UFRRJ.

Angela Marina Bravin dos Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutora em Letras Vernáculas (UFRJ) e docente do Programa de Pós-graduação Mestrado Profissional em Letras (Profletras) da UFRRJ.

Juliana Behrends de Souza, Colégio Pedro II (CPII)

Doutoranda em Estudos da Linguagem (UFF) e docente de Língua Portuguesa no Colégio Pedro II (CPII).

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BEAUGRANDE, Robert; DRESSLER, Wolfgang. Introduction to text linguistics. London: Longman, 1983.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. PDE: Plano de Desenvolvimento da Educação 2011: Prova Brasil: ensino fundamental: matrizes de referência, tópicos e descritores. Brasília: MEC, SEB; Inep, 2008.

BRASSAC, Christian; LARDON, Sylvie; LE BER, Florence; MONDADA, Lorenza; OSTY, Pierre-Louis. Analyse de l‘émergence de connaissancesaucours d’unprocessuscollectif. Re-catégorisations, reformulations, stabilisations. Revue d’anthropologie des connaissances. 2008/2 (Vol. 2, n° 2), p. 267-289.

CARDOSO, Gabriela. Sátira na paródia e no pastiche: análise linguístico-discursiva de textos humorísticos de autoria de Marcelo Adnet. 2015. 213f. Dissertação(Mestrado em Estudos da Linguagem). Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2015.

COSTA, Wagner Alexandre. O contrato de comunicação no jornalismo popular: um foco na categoria título. Jundiaí/SP: Paco Editorial, 2016.

COSTA, Wagner Alexandre. Referenciação e gênero textual: categorias e unidades textuais como objetos de discurso. In: Eleone Ferraz de Assis; Fernanda Rocha Bonfim Carvalho; Luana Alves Luterman. (Orgs.). Pesquisas em Língua e Literatura: múltiplos olhares. 1ed. Curitiba: Editora CRV, 2018, v. 1, p. 27-40.

DAWKINS, Richard. O gene egoísta. Belo Horizonte: Itatiaia, 2001[1976].

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In.: MARCUSCHI, Luiz Antônio.; XAVIER, Antônio Carlos. (Orgs.) Hipertexto e gêneros digitais. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2004.

MONDADA, Lorenza. Verbalisation de l’espace et fabrication dusavoir: Approchelinguistique de la construction des objets de discours. Lausanne: Université de Lausanne, 1994.

MONDADA, Lorenza. Cognitionet parole-em-interaction. Veredas: revista de estudos linguísticos.v. 6. n. 1. Jan/jun 2002. p. 9 – 27.

MONDADA, Lorenza. Referência como trabalho interativo: a construção da visibilidade do detalhe anatômico durante uma operação cirúrgica. In: KOCH, Ingedore; MORATO, Edwiges; BENTES, Anna Chistina (Orgs.). Referenciação e discurso. São Paulo: Contexto, 2005.

MONDADA, Lorenza. Production du savoir et interactions multimodales. Une étude de lamodélisationspatiale commeactivité pratique situéeetincarnée. Revue d’anthropologie des connaissances 2008/2 (Vol. 2, n° 2), p. 219-266.

MONDADA, Lorenza; DUBOIS, Danièle. Construção dos objetos de discurso e categorização: Uma abordagem dos processos de referenciação [1995]. In: CAVALCANTE, Mônica Magalhães; RODRIGUES Bernadete Biase; CIULLA Alena. (Orgs). Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003.

RAMOS, Paulo. Estratégias de referenciação em textos multimodais: uma aplicação em tiras cômicas. Linguagem em (Dis)curso, [S.l.], v. 12, n. 3, p. p. 743-763, dez. 2012.

VAN DIJK, Teun Adrianus. Macrostructures. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum, 1980.

VAN DIJK, Teun Adrianus La noticia como discurso: comprensión, estructura y producción de lainformación. Barcelona: Paidós Comunicación, 1990.

VAN DIJK, Teun Adrianus. Estructuras e y funciones del discurso: uma introducción interdisciplinaria a la linguística del texto y a los estúdios del discurso. 10a ed. México: Siglo Veintiuno editores, 1996.

Published

2023-07-23

Issue

Section

Articles