Procedures to rewriting in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2022n63.526

Keywords:

Literacy, Initial Formation, Guidance for rewriting.

Abstract

Developing activities with teachers in initial formation in order to help them in their vocational skills is one of the aims of this research, whose first phase is described on this paper. We monitored the first stage of a Letters course class (enabling Portuguese Language) of Federal University of Tocantins, Araguaína campus and so, we will perform and show in this research, some stages, based on the study of Menegassi (2013): (i) initial diagnosis, (ii) theoretical-methodological referrals, (iii) process reflection and (iv) final diagnosis. Based on bakhtin’s concepts about discourse genre and the texts read by teachers trainee, this analysis exposes how they appropriated themselves of theoretical knowledge, as well as how important is the dialogism during a text revision, besides concerning about student’s comprehension of teacher’s intervention.

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Author Biographies

Adair Vieira Gonçalves, Universidade Federal da Grande Dourados

Professor Associado da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Doutor em Linguística e Língua Portuguesa pela UNESP, campus de Araraquara.

Selma Maria Abdalla Dias Barbosa, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Professora adjunta da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Doutora em estudos Linguísticos, docente do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLLIT) e coordenadora do PROFLETRAS (Mestrado Profissional). Atua na área de Linguística Aplicada, com ênfase em Formação de professores de línguas. Grupo de pesquisa: Identidade(s), Crenças e Emoções na Formação Inicial de Professores de Língua Inglesa numa Comunidade de Prática-CdP.

Aliny Sousa Mendes Margarida, Secretaria Municipal de Educação de Marabá

Professora da Educação Básica da rede municipal de ensino de Marabá-PA (SEMED). Doutora em Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins (UFT).

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Published

2022-08-15

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Articles