Acoustic signal processing from a dichotic experiment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2022n62.522

Keywords:

Dichotic experiment, processing, speech acoustic signal, early literacy, attentional mechanisms

Abstract

Speech acoustic signal processing in minimal dichotic listening simultaneous pairs is discussed, differing only in the first occlusive segment, in CV bisyllabic paroxytones, to verify the early literacy effect. Methodology: Twenty-nine children with a mean age of 7.3 or 7.4 years old, belonging to two medium-high (NSEM) and low (NSEB) socioeconomic levels participated: at the Elementary School 1st year end, early literate NSEM ten and NSEB eight children and at the 1st year beginning, only illiterate NSEB eleven. Results: although there were no significant differences in the number of correct answers, intrusions and blendings, between the early literate and illiterate, the answers differ in terms of the two populations strategies. Early literacy influences greater consistency in strategies based on duration, while those of the illiterate are random, or diffuse. The distinctive phonetic features that compose the phoneme bundle processing is confirmed.

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Author Biography

Leonor Scliar-Cabral, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutora em Linguística USP, professora emérita e titular (apos.) da UFSC. Pós-doutora pela Univ. Montréal. Fundou ISAPL: 1982, Presidente: 1991, reeleita, Sócia Honorária também da ALFAL; presidente ABRALIN: 1997-1999. 1ª Coordenadora do GT de Psicolinguística da ANPOLL. Conselho Editorial: International Journal of Psycholinguistics, Cadernos de Estudos Linguísticos, Letras de Hoje (fundou), Revista da ABRALIN e Revista Alfa. Últimos livros: Princípios do sistema alfabético do português do Brasil e Guia Prático de alfabetização (SP: Contexto, 2003), O sol caía no Guaíba (PA: Prym, 2006). Com Caldas-Coulthard, Desvendando discursos (Florianópolis: EDUFSC, 2008); Sagração do Alfabeto (SP: Scortecci, 2009, finalista na categoria Poesia, Prêmio Jabuti), Ed. Lili, Florianópolis: Sistema Scliar de Alfabetização Fundamentos (2013), Aventuras de Vivi (2014), José (2016, Prêmio Elisabete Anderle, categoria literatura, FCC, 2015), Sistema Scliar de Alfabetização Roteiros para o professor: Módulo 1, v 1 (2018), Aventuras de Vivi no mundo da Escrita (2020), Sistema Scliar de Alfabetização Caderno de Atividades Módulo 1 Ensino Fundamental (2020).

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Published

2022-02-13

Issue

Section

Articles