Cohesive and semantic properties of the complex construction [com isso]connector in the light of cognitive-functional linguistics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2022n62.521

Keywords:

The complex construction [com isso], Cohesive relations, Cognitive-Functional Linguistics

Abstract

[com isso]connector is a complex construction that acts in the articulation of clauses, periods and paragraphs. It has a double cohesive function, since it is a sequencing and referencing mechanism. On the one hand, the preposition com establishes a temporal, logical-semantic or discursive-argumentative relationship between different discursive units; on the other, the demonstrative pronoun isso e ncapsulates p receding p ortions o f t ext. I n a ddition, i t i s a polyfunctional construction – since it can act as a sequencer or a connector – and polysemic – since it can assume semantic values of time, consequence, conclusion and elaboration. The tokens are described qualitatively in the light of Cognitive-Functional Linguistics (cf. CUNHA et al., 2013; OLIVEIRA and ROSÁRIO, 2016, among other), in dialogue with studies of Systemic Functional Linguistics (HALLIDAY, 2004), Pragmatics (SWEETSER, 1990) and Text Linguistics (cf. KOCH, 2003; FÁVERO, 2004).

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Author Biographies

Monclar Guimarães Lopes, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Professor adjunto do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas e do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem na Universidade Federal Fluminense. É doutor em estudos linguísticos e mestre em língua portuguesa pela Universidade Federal Fluminense. É vice-líder do Grupo de Estudos D&G-UFF e membro pesquisador do Grupo de Pesquisa Conectivos e Conexão de Orações (ambos sediados pela UFF), além de membro do Grupo de Trabalho Descrição do Português da ANPOLL.

Simone Josefa da Silva, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Graduada em Letras (Português/Espanhol) pelo Centro Universitário da Cidade (2007), especialista em Língua Portuguesa pelo Liceu Literário Português (2018) e mestranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal Fluminense.

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Published

2022-02-13

Issue

Section

Articles