Reading and semantics issues in the teaching of Portuguese: convergences and divergences between Brazil and Cape Verde

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2023n66.1365

Keywords:

Portuguese language teaching, Reading, Semantics, Lusophony

Abstract

We understand the textbook as a privileged place for the perception of linguistic identity, is it a space for lusophone reflections? This research will present an analysis of reading strategies, especially those related to semantic issues analyze identity points in Portuguese language teaching in Brazil and Cape Verde. Therefore, we have selected “Português: conexão e uso”, 7th grade: elementary school final grades, by Dileta Delmato and Laiz B. de Carvalho (2018) – Brazil, and “Língua Portuguesa: por novos caminhos”, 7th grade, by Margarida Santos and Rosa Santiago (2020) – Cape Verde. As methodological preliminaries, we will use the postulates of Köerner (1996) and Batista (2013), taking into account the context of the period; the description of the textbooks analyzed, in which we will focus on reading strategies (SOLÉ, 1998) and, in these, on the semantic issues (MARQUES, 1996),looking for similarities and divergences of identity (BRITO, 2013). In this way, we aim to contribute to the understanding of Portuguese language teaching based on Lusophone identity in both countries.

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Author Biographies

Sônia Maria Nogueira, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL)

Sônia Maria Nogueira é doutora pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC-SP, com estágio de doutorado nas Universidades de Letras e de Educação do Porto/Portugal. Atualmente, é professora Adjunta IV da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão – UEMASUL, onde atua como docente e pesquisadora da Graduação e do Programa de Pós-Graduação em Letras – PPGLe. Consultora ad hoc da Fundação de amparo à pesquisa e ao desenvolvimento científico e tecnológico do Maranhão (FAPEMA). Parecerista de revistas científicas especializadas. Pesquisadora do Grupo de Estudos Linguísticos do Maranhão – GELMA- UEMASUL, Sócia-Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Historiografia da Língua Portuguesa – GPeHLP) do IP-PUC/SP. Possui livros e capítulos de livros publicados e artigos em periódicos nacionais e internacionais. As áreas de investigação são em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: Língua Portuguesa, Historiografia linguística, Linguagem, Memória, Gramaticografia maranhense, Semântica e Ensino.

Patrícia Leite Di Iorio , Universidade Cruzeiro do Sul

Possui graduação em Letras pela Universidade Braz Cubas (1992), mestrado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997) e doutorado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2007). Atualmente, é professor Ensino Fundamental – Anos Finais – Colégio Brasilis, pesquisador da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e professor Titular II da Universidade Cruzeiro do Sul. Compõe o Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis) – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. É Assessora da Diretoria de Regulação da Cruzeiro do Sul Educacional onde desenvolve trabalhos com avaliação de cursos desde 2010. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Leitura e Escrita, Metodologia do Ensino de Português, atuando principalmente nos seguintes temas: discurso, ensino de língua portuguesa, historiografia da língua portuguesa e ethos.

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Published

2024-01-05 — Updated on 2024-01-27

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