Uses and functions of mesmo in the Amazonian Portuguese and its contribution to the construction of meanings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2023n64.1315

Keywords:

Mesmo, Amazonian Portuguese, Cognitive Grammar

Abstract

This paper aims to analyze the uses and functions of “mesmo” in oral and written examples of Amazonian Portuguese in order to answer the following questions: What are the uses of “mesmo” in Amazonian Portuguese? Can some of these uses be considered characteristic of Amazonians? What contribution does “mesmo” make to the construction of the meaning of the predicates in which it occurs? Theoretically, the study draws on cognitive grammar, while in terms of data collection and analysis procedures, it is supported by contributions from variation-oriented sociolinguistics. The results of the quantitative and qualitative analysis of the data show that in Amazonian Portuguese: (i) “mesmo” is used as a demonstrative pronoun (to indicate similarity/dissimilarity) and anaphorically (in nominal reference), as an adverb (to reinforce inclusion, exclusion, and affirmation), as an adjective (to reinforce identity), and as a concessive conjunction (to indicate concession); (ii) the most characteristic use of “mesmo” is as an affirmative intensifier; (iii) “mesmo” contributes as an intensifier to the construction of meanings, as it emphasizes a nominal predication, a process-related predication, or a timeless relational predication.

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Author Biographies

Jussara Abraçado, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Professora titular de Linguística da Universidade Federal Fluminense. É editora associada da revista Gragoatá, desde 2018. Sua formação inclui Mestrado em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais, sob a orientação do Prof. Dr. Marco Antônio de Oliveira; Doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, sob a orientação da Profa. Dra. Cecília Mollica; e realização de estágios de pós-doutoramento em Linguística Cognitiva: na Universidade Católica de Braga, sob a supervisão do Prof. Dr. Augusto Soares da Silva, e na Universidade Federal de Juiz de Fora, sob a supervisão da Profa. Dra. Margarida Salomão. É membro do Grupo de Investigação “Linguagem, cognição e sociedade”, cadastrado na Fundação para Ciência e Tecnologia (FCT) de Portugal e atua na coordenação dos Grupos de Pesquisas Galego e Português - que reúne pesquisadores brasileiros (da Universidade Federal Fluminense e da Universidade Federal do Rio de Janeiro) e espanhóis (da Universidade de Santiago de Compostela) e de Estudos Linguísticos sobre o português em Uso (PorUs), integrado por pesquisadores da UFF, USP, UFES e UESB . É coordenadora do Projeto Gramática do Português da Associação de Linguística e Filologia da América Latina (ALFAL), que reúne pesquisadores brasileiros e estrangeiros dedicados ao estudo da língua portuguesa. Desenvolve pesquisas na linha teórica da Linguística Cognitiva, com ênfase na interface entre Linguística Cognitiva e Sociolinguística, atuando principalmente nos seguintes temas: tempo e modalidade, vozes verbais e ordem de palavras.

Marcilene da Silva Nascimento Cavalcante, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Doutora em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal Fluminense em Niterói - RJ (2021); Mestre em Estudos Amazônicos pela Universidade Nacional da Colômbia - Sede Amazônia-Letícia, na área de História e Cultura Amazônicas (2011); título reconhecido pela Universidade Federal do Pará em 15 de outubro de 2014 - Res.: N. 4.578 CONSEPE; especialista em Tecnologia Educacional pela Universidade Federal do Amazonas (2004); licenciada em Letras: Língua e Literatura Portuguesa pela Universidade Federal do Amazonas (1995). Atualmente é professora Adjunto II da Universidade Federal do Amazonas - Sede Instituto de Natureza e Cultura em Benjamin Constant (desde 2006). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e Sociolinguística.

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Published

2023-02-17

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Articles