Certo ou Errado?
Atitudes e Crenças no Ensino da Língua Portuguesa
Abstract
Oriundo das pesquisas realizadas para a elaboração dos seus trabalhos de Mestre e de Doutor pela Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro, pretende o Autor mostrar o prejuízo de certas crenças sobre o conceito de certo e errado no trabalho do professor de língua materna. Começa por conceituar língua para chegar à variação lingüística, com sua adequada operacionalização em sala de aula, principalmente em três situa¬ções que inicialmente detecta nos alunos: a passividade deles em aceitar a autoridade da escola representada pelo professor; a conseqüente predis¬posição em aceitar a visão da escola sobre a variação lingüística; e, nas pegadas das duas primeiras atitudes, incorporando a visão prescritiva - pros¬critiva da escola, "tende a admitir que, havendo variação, uma realização deve ser "certa" e as outras "erradas". [...]
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Evanildo Bechara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The author who publishes in this journal agrees to the following terms: The author maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship and initial publication in this journal. The author is authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. The author is allowed and encouraged to publish and distribute his work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work.