Applicated linguistics: the textual production and rewriting process in basic education

Authors

  • Márcia Dias Kraemer Professora de Magistério Superior na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Realeza.
  • Jocieli Aparecida de Oliveira Pardinho Programa de Pós-Graduação em Letras PPGL da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), campus Cascavel.
  • Rafaella Salvini Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras PPGL da Universidade Estadual do Oeste Paraná (Unioeste), campus Cascavel.

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2021n61.402

Keywords:

Applicated Linguistics, High School, Textual Production and Rewriting Process.

Abstract

This paper is about the process of text’s production and rewriting in High School. The work’s aim is deal with studies about the linguistic knowledge construction in a processual perspective (GERALDI, 1997), from the optic of Dialogical Discourse Analysis and Applicated Linguistics. As a methodologic basis, the research has theoretic-practical nature, with qualitative-interpretative approach and explicative purposes. The technical procedures corresponds to the bibliographic revision research, case study and action-research. The production of registers happens through the bibliographic indirect documentation and the direct one in the documental description. The main method of analysis and data interpretation is the dialectic one, having as secondary subside, the monograpic, comparative ahd historical technic procedures. As results, it is proposed an Interactional Revision spreadsheet which can be adapted and used in the school, besides refleting about the textual production and rewriting process.

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Author Biographies

Márcia Dias Kraemer, Professora de Magistério Superior na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Realeza.

Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), Bolsa Capes. Estágio Pós- doutoral pelo Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL), da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), campus Cascavel, Bolsa Capes. Professora do Magistério Superior na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Realeza.

Jocieli Aparecida de Oliveira Pardinho, Programa de Pós-Graduação em Letras PPGL da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), campus Cascavel.

Mestre do Programa de Pós- Graduação em Letras PPGL da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), campus Cascavel, Bolsa Capes. Professora da Educação Básica do Município de Ubiratã, Paraná.

Rafaella Salvini, Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras PPGL da Universidade Estadual do Oeste Paraná (Unioeste), campus Cascavel.

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras PPGL da Universidade Estadual do Oeste Paraná (Unioeste), campus Cascavel. Professora da Rede Privada e Estadual de Ensino do Paraná.

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Published

2021-09-05

Issue

Section

Articles