Assessment of the presence of cohesive elements in Enem: guidelines from the preparatory material of competence IV

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2025n68.1427

Keywords:

Assessment of written production, Cohesive elements, Enem writing

Abstract

In this work, we aim to analyze the guidelines aimed at evaluating the presence of cohesive elements in the Enem writing test. To this end, we direct our analysis to the guidelines revealed in Module 6 of the Training Course for Enem Evaluators, observing how such guidelines lead evaluators to examine the cohesive elements mobilized in written productions, based on six occurrences arranged in the material. From a theoretical-methodological point of view, we used research characterized as documentary, qualitative, interpretative-descriptive and with a deductive method, in dialogue with the contributions of Applied Linguistics and Textual Linguistics studies. In general, given the analysis undertaken in the training material, we realized that the guidelines point to an assessment of cohesion which, based on the criteria for the presence of cohesive elements, emphasizes a more structural conception of the practice of coherence, such as the position of argumentative operators in texts and paragraphing.

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Author Biographies

David Naamã Melo de Figueiredo, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Graduando em Letras pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Pesquisador vinculado ao Grupo de Pesquisa Teorias da Linguagem e Ensino (GPTLE/UFCG) e ao Grupo de Estudos em Linguagem e Interação (GELI/UFPE). Atualmente, atua como bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID/LETRAS-PORTUGUÊS). Também é membro do Grupo de Estudos em Língua Portuguesa (GELP-UFCG).

Herbertt Neves, Universidade Federal de Pernambuco (UFPB)

Doutor em Letras (Linguística) pela UFPE. Professor de Língua Portuguesa da UFPE e dos Programas de Pós-Graduação em Letras (UFPE) e Linguagem e Ensino (UFCG).

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Published

2025-02-16

Issue

Section

Articles