Assessment of the presence of cohesive elements in Enem: guidelines from the preparatory material of competence IV
DOI:
https://doi.org/10.18364/rc.2025n68.1427Keywords:
Assessment of written production, Cohesive elements, Enem writingAbstract
In this work, we aim to analyze the guidelines aimed at evaluating the presence of cohesive elements in the Enem writing test. To this end, we direct our analysis to the guidelines revealed in Module 6 of the Training Course for Enem Evaluators, observing how such guidelines lead evaluators to examine the cohesive elements mobilized in written productions, based on six occurrences arranged in the material. From a theoretical-methodological point of view, we used research characterized as documentary, qualitative, interpretative-descriptive and with a deductive method, in dialogue with the contributions of Applied Linguistics and Textual Linguistics studies. In general, given the analysis undertaken in the training material, we realized that the guidelines point to an assessment of cohesion which, based on the criteria for the presence of cohesive elements, emphasizes a more structural conception of the practice of coherence, such as the position of argumentative operators in texts and paragraphing.
Downloads
References
ANTUNES, I. A avaliação da produção textual no ensino médio. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (Orgs.). Português no ensino médio e formação do professor. 2. ed. São Paulo: Parábola, 2022. p. 265-282.
ANTUNES, I. A coesão como propriedade textual: bases para o ensino do texto. Calidoscópio, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 62–71, 2009. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/4855. Acesso em: 11 jul. 2023.
ANTUNES, I. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola, 2010.
ANTUNES, I. Em que consiste a coesão do texto? In: ANTUNES, I. Textualidade: noções básicas e implicações pedagógicas. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2017. cap. 5, p. 55-72.
ANTUNES, I. Lutar com palavras: coesão e coerência. São Paulo: Parábola, 2005.
ANTUNES, I. Território das palavras: estudo do léxico em sala de aula. São Paulo: Parábola, 2012.
ARAÚJO, E. O. H. de; MARTINS, L. de A. R. Produção textual na escola: práticas de letramento em argumentação. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 1, ed. 1, p. 168-185, 2015.
BEAUGRANDE, R. A.; DRESSLER, W. U. Introducción a la lingüística del texto. Barcelona: Ariel, 1997.
BRASILEIRO, A. M. M. Como produzir textos acadêmicos e científicos. São Paulo: Contexto, 2022.
COLAÇO, J. de S.; BAZARIM, M. Correção de textos como uma estratégia para a ampliação da competência escritora dos alunos da Educação Básica. In: III Jornada Nacional de Línguas e Linguagens. Anais. Letras Raras. Suplemento do v.6, n.3, p.325-340, 2017, Campina Grande-PB. Disponível em: http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/RLR/issue/viewIssue/52/69. Acesso em: 16 ago. 2023.
COSTA VAL, M. da G. Redação e textualidade. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
COUTINHO, M. A. Texto(s) e competência textual. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.
FÁVERO, L. L. Coesão e coerência textuais. 11. ed. São Paulo: Ática, 2009.
FOSSEY, M. F. Avaliação de redações de vestibular: da teoria à prática. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 57, n. 2, p. 1015–1042, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8652181. Acesso em: 15 jun. 2023.
GARCIA, O. M. Comunicação em prosa moderna: aprenda a escrever, aprendendo a pensar. 27. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2010.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GONÇALVES, A. V.; BAZARIM, M. (Orgs.) Interação, gêneros e letramento: a (re)escrita em foco. 2. ed. Campinas-SP: Pontes, 2013.
GRAMA, D. F. Elementos coesivos do português brasileiro em córpus de redações nos moldes do ENEM: um estudo para a elaboração da CoTex. 2022. 329 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.
GRUGINSKI, E.; COSTA, I. B.; CAMARGO, L. G. B. de; SOETHE, P.
A.; WACHOWICZ, T. C. O que está por trás da avaliação das redações do vestibular?. Educar em Revista, n. 22, p. 357–375, jul. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.324. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/vZQfGr3YHk6xgGwJwHR7ZXS/abstract/?lang=pt. Acesso em: 16 ago. 2023.
HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Cohesion in english. Londres: Longman, 1976.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). A redação no Enem 2022: cartilha do participante. Brasília, 2022.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Manual de correção da redação: Competência 4. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: https://download. inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2020/Competencia_4.pdf. Acesso em: 15 mai. 2023.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Microdados do Enem 2022. Brasília: Inep, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/ptbr/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enem. Acesso em: 20 mai. 2023.
KOCH, I. G. V. A coesão textual. 21. ed. São Paulo: Contexto, 2008.
KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.
KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MARCUSCHI, L. A. Linguística de texto: o que é e como se faz?. São Paulo: Parábola, 2012.
MENDONÇA, M.; NEVES, C. A. de B. A redação no Vestibular Unicamp: O que e como se avalia. São Paulo: Editora da Unicamp, 2019.
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola, 2010.
NEVES, H. Argumentatividade das palavras: construção de aparato textual-interativo para o estudo do léxico e análise em textos do jornalismo recifense sobre as eleições de 2018. 2020. 259 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.
RUIZ, E. D. Como corrigir redações na escola: uma proposta sociointeracionista. São Paulo: Contexto, 2010.
SERAFINI, M. T. Como escrever textos. 7. ed. São Paulo: Globo, 1995.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, E. M. da. Práticas letradas na redação de vestibular. In: ARAÚJO, D. L. de; SILVA, E. M. da (org.). Redação vestibular em questão: práticas, conceitos, discursos e efeitos. Campina Grande: Bagagem, 2010. p. 15-50.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 David Naamã Melo de Figueiredo, Herbertt Neves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The author who publishes in this journal agrees to the following terms: The author maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship and initial publication in this journal. The author is authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. The author is allowed and encouraged to publish and distribute his work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work.