Literacy in reading commands of the 8th Grade Portuguese textbook in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2024n66.1361

Keywords:

Reading comprehension, Literacy, Textbook

Abstract

This paper aims to analyze the approach of reading comprehension commands in the grade 8 Portuguese textbook and to reflect on the promotion of reading literacy in the teaching of Portuguese in Mozambique. We analyzed the commands based on the assessment criteria for reading proposed by PISA, taking into account the cognitive strategies and mental processes that the reader mobilizes when reading, which may focus on the use of the text content or on knowledge outside the text. Three categories were considered: Locating and Retrieving, Integrating and Interpreting, and Reflecting and Evaluating. From the discussions here, it is clear that the reading questions play an important role in comprehension and interpretation, not only in assessment, but also as strategies for the process of promoting literacy and, consequently, for the development of reading materials written for utilitarian purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Brain Daniel Tachiua, Universidade Licungo

É doutor em Ciências de Educação – Literacias, Professor Auxiliar na Faculdade de Educação da Universidade Licungo.

Jerónimo Pascoal Balata, Universidade Licungo

É graduado em Ensino de Português com Habilitação em Ensino de Português Língua Estrangeira pela Universidade Licungo (UL), Faculdade de Educação, sediada na cidade de Quelimane- Moçambique. Actualmente é Consultor-chefe do projecto em andamento “Consultoria e Mentoria em Letras JPBalata, com enfoque em línguas (Bantu, Portuguesa, Inglesa e francesa) Presencial/Virtual, importa referir que ainda não foi credenciado.

References

AZEVEDO, F., & SARDINHA, M. d. Modelos e práticas em literacia. Lisboa_ Porto: Lidel _ edições técnica, ida, 2009.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes,1990.

CARVALHO, C., & SOUSA, O. C. Literacia e ensino da compreensão na leitura. Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal, 2011.

DELGADO-MARTINS, M. R. & FERREIRA, H.G. Português corrente: estilos do português no ensino secundário. Editorial Caminho, SA. 2006.

DOUTOR, C. S. Vivendo e Aprendendo: A literacia ao longo da vida. Escola Superior de Educação e Comunicação. Faro, 2013.

GOMES, M. C. Percursos de literacia. Sociologia, problemas e práticas. n.º 47, pp.69-97, 2005.

INDE/MINED– Moçambique. Português, Programa da 8ª Classe. DINAME: INDE/MINED – Moçambique, 2010.

LOPES-ROSSI M. A. G. Gêneros discursivos no ensino de leitura e produção de textual. Taubaté/SP: Cabral editora e Livraria Universitária, 2002.

MANJATE, T. (s.d.). Leituras e escritas em movimento, em Moçambique. Pontos de Interrogação, v. 10, n. 2, Edição Especial, jul.-dez., p. 107-119, 2020.

MARCUSCHI, L. A Produção textual, análise de gêneros e compreensão. 3. ed. São Paulo: Editora Parábola, 2005.

MARÔCO, J., GONÇALVES, C., LOURENÇO, V. & MENDES, R. (2016). PISA 2015 – Portugal. Vol. 1. Literacia científica, literacia de leitura & literacia matemática. Lisboa. IAVE.

MENEGASSI, R. J. Compreensão e interpretação no processo de leitura: noções básicas. Maringá, Paraná, Brasil: Revista Unimar, 1995.

MOÇAMBIQUE, Ministério da Educação e Cultura, Instituto Nacional do Desenvolvimento da Educação (MINED/INDE). Plano Curricular do Ensino Secundário Geral- Documento orientador, Política, Estrutura, Plano de Estudos e estratégias de Implementação. Maputo: Diname, 2007.

PERREIRA, E. C.-W. Português 8ª Classe. Texto Editores, 2021.

SANTOS, N. & GOMES, I. Literacia: Da escola ao trabalho. Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, UFP, 2004.

SEMECHECHEM, J. A. Compreender e interpretar, construir significados e produzir sentidos: Um enfoque em perguntas de leitura. Maringá – Paraná - Brasil: CESUMAR – Centro Universitário de Maringá, 2009.

TACHIUA, B. D. Práticas de ensino da leitura no ensino secundário geral em Moçambique: Perspectivas de alunos e professores. Universidade de Minho, Portugal, 2021.

Published

2024-01-27

Issue

Section

Articles